fredag 13. september 2013

Rolig uke med jobbing -8. September

Denne uka har gått ganske rolig for seg,har bare jobbet på skolen og vært med de andre frivillige :) Dro ikke til Cape Town denne helgen, så har ikke tilgang på internett med unntak av mitt norske mobil-nett. Det begynner å bli varmere her heldigvis, september er vår-måneden dems her nede :) Nå slipper jeg å ha på meg 3 gensere om gangen, alltid fryse på fingre og føtter - og jeg slipper å være forkjølet.


Barna her i Mitchell's Plain har ikke noe særlig treningstilbud utenom på skolen, så jeg har hatt litt hardkjør med de denne uka! :) lært dem pushups, situps-øvelser og mye mer. Ble ganske støl selv noen dager fordi man må vise dem øvelsene 100 ganger før de får det til, og jeg har rundt 8 klasser hver dag. I morgen skal jeg bytte skole, slik at vi frivillige blir "spredd" litt rundt. Blir spennende å se hvordan de gjør ting der :) bildene under viser drill- og masjeringsøvelser med politiet, markedsdag på skolen og litt diverse gymtimer :)

Ellers denne uka har vi vært på kino, det koster 30 rand per pers, som er rundt ca 15-20 norske kroner. Og i går så vi Rowans rugdbykamp, de vant 5-0 :) (Rowan er vertskapsfamiliens sønn).

Ellers er ting ganske ensformig. Jeg kan ikke gå utenfor når det er mørkt her med mindre jeg går med lokale. De lokale går heller ikke utenfor sine egne grenser og områder, for da er de også utsatt. Det blir enklere sagt mye TV på kveldene. Mitchell's Plain er et litt fattig område med litt kriminelt miljø osv. Forrige uke ble 2 gjengmedlemmer skutt og drept mens de skulle ta ut penger på handlesenteret vi pleier å dra på, så nå er vaktholdet forsterket. Vi leste det selv i avisen,vertskapsfamilien syns visst ikke det var verdt å fortelle.. Folk er ganske care her sånn sett, men de er vant til det kanskje.

Ser frem til neste helg når jeg skal på sightseeing med de andre frivillige! i mellomtiden skal jeg spise cornflakes til frokost hver morgen, se på TV hver kveld og legge meg rundt kl 21 som jeg pleier. Fun fun 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar